Kiel Canal

Vi har haft et par spændende dage på Kielerkanalen, snakket med mange mennesker langs kanalen, blevet råbt af og haft besøg af politiet.

Suzi looking small in the Kielerkanal

Efter den først overnatning padlede vi videre ind af kanalen i strid modvind og hastigheden var ned omkring 2-3 km i timen. Vi havde bundet kajakkerne sammen, så jeg kunne trække Suzi hvis hun blev træt, men efter kort tid hvor vi havde set flere skibe med sejl, prøvede vi selv at sætte sejl og det gik fint. Vi sejlede igen hver for sig, og krydsede os op gennem kanalen, sjovt hvor vi lå og sejlede lidt om kap når der ikke var nogle store skibe i nærheden. Og jeg kan fortælle at kajakkerne går fra 0-10 km i timen på 6 sekunder. J

Så på et tidspunkt lagde vi os ind til siden ved en pæl, men her fik vi af flere skibe tilråb om at det var for farligt at ligge der, og til sidst kom der en turbåd som sejlede helt op på siden af os og bad os om at forsvinde, ok det skulle vi nok. To minutter senere kom han hen igen og vi fik samme besked. Vi troede at han skulle lægge til, så jeg tog begge kajakker og padlede væk så han kunne komme til. Men så sejlede han bare videre. Det var måske den farligste situation indtil nu, jeg havde ikke fået roret op på den bagerste kajak i forvirringen og kunne ikke styre kajakkerne, rundt om hjørnet kom en mega container skib. Jeg fik travlt med at få roret op og kommer ind til siden igen, der bandede jeg lidt af den turbåds kaptajn!! Vi padlede videre og kom op til en færge overfart, hvor kaptajnen sagde at vi skulle gå i land da politiet var på vej.

Kort tid efter kom en patruljebåd hen til os. Jeg hjalp med at fortøjer skibet og blev mødt af to flinke politi folk. Jeg forklarede vores historie, da jeg troede at problemet var vores tilstedeværelse. Det var dog sejladsen med sejl som var problemet og lige som vi snakkede om det kom et sejlskib forbi med sejl og de fik travlt med at se om de overholdte loven. Det ende med at jeg måtte puste i alkohol testeren og betale 10 euro, som de beklagede meget, ikke noget problem. J Børnene og Suzi kom også om bord og så skibet og vi fik en masse oplysninger om VHF kanaler, overnatnings steder og ting vi skulle være opmærksom på, super fed oplevelse.

Vi padlede glade videre uden sejl og et par km der fra fandt vi den overnatnings sted som de havde fortalt os om. Der kom dog en lidt sur dame forbi lidt hen på aftenen og sagde at her måtte man ikke overnatte. Jeg kunne så fortælle at jeg lige havde snakket med politiet og havde fået lov, hun gik videre… J Som vi har forstået så kan man overnatte en enkelt nat alle steder langs med vand i Tyskland, så længe man ikke har en motor om bord.

Om natten lå jeg og tænkte på hvordan vi kunne optimere vores sæt op og næste dag prøvede de det her…

Den nye måde at rejse på / New way of traveling

Nu er vi i Schreiber Marine, hvor vi rigtig har hygget os. Super fint lille havn, med fine faciliteter og rigtig flinke ejer. I morges var der frisk bagt kage som vi har spist af hele dagen lidt senere blev vi kørt ind til by så vi kunne handle ind og nu er farmor komme tilbage, som skal med de sidst 3 dage ned af kanalen, super fedt!

We have had an exciting couple of days on the Kielercanal, talked to lots of people along the side and been yelled at and got a visit from the police.

After the first night along the canal we paddled further up the canal in a strong headwind and the speed was down to 2-3 km an hour. We had tied the two kayaks together so that I could help Suzi if needed. After a short time, we saw boats with sail and thought that it was ok to set sail. We tried it out and soon we were both flying up the canal, having fun and racing when there were no ships around. And we know now that the Hobie kayak goes from 0-10 km in 6 seconds. 😉

Time for a break and we tied up the kayaks at the side, ships started to yell that it was to dangerous and at the end a tour boat came right up to us and told us to get lost. I said ok and we started to pack again. Two minutes later he came back again and gave us the same message. We thought that he wanted to stop where we were. So I paddled both kayaks away, but I forgot to pull up the rudder on the kayak in the back and had problems steering them. The tour boat just went away. This was probably the most dangerous situation so far. Around the next bend a mega big container ship was coming and I was trying to pull up the rudder and getting both kayaks out of the way. I was saying a lot of bad words towards the tour boat captain and myself for not just taking it easy and think.

A little further up the canal we came to a ferry crossing and the captain told us to get over to the side and wait for the police, who were on their way. Shortly after they came and I helped them tied up the boat. On board the boat I was greeted welcome by two nice German policemen. I told them our story, but us being on the canal wasn’t the problem. It was that we had set sail and that was not allowed and at the same moment a sailing boat came by with it sail up and they got busy checking that out. At the end I had to blow in the alcohol tester and pay 10 euros, that’s fine I was happy with that! Suzi and the kids also came on the boat, had a look round and we got lots of information about the canal, VHF canals, places to stay the night and so on, great guys and a super experience.

We happily paddled further without sail and a few km later we found the place that we where recommended by the police. A little later a grumpy lady came by and told us that is wasn’t allowed to stay the night. I told her that the police told us to stay here, she moved on without a word… This was the first time anyone has giving us a hard time. What we have understood from talking to people is that you can stay anywhere along the water for one night if you come without a motor on board.

During the night I was thinking how can we optimise our setup, and this was what we did… See picture in the beginning

The last two nights we have been here in Schreiber Marina, a really nice little harbour with great facilities and really niceowners. Yesterday morning there where free homemade cakes, which we have been eaten the whole day. We also got a lift into town, so we could do our groceries. At the end of the day grandmother came back to paddle with us that last three days down the Kiel canal, Super!

Schreiber Marina, nice little place.