En fantastisk tog eventyr er overstået, mange tak fordi I fulgte med. Alle jeres kommentar og likes er med til at gøre vores dag, til en rigtig god dag, TAK!

On the train in Serbia .JPG

29 dage

+13000 km.

I ca. 70 forskellige tog.

Fra det Skotske Højland, hele vejen ned til middelhavet ved Montenegro.

Vi besøgte 18 lande og 13 hovedstader.

Tophastighed 300 km i timen.

Længste dag på et enkelt tog var 13 timer.

Bedste service var på togene i England og Thalys.

Så nogle af de flotteste tog rejser i Europa

• Inverness til Kyle of Lochalsh (Skotland)
  • Mallaig til Oban (Skotland)
  • Carlisle til Settle (England)
  • Bernina Express Chur (Schweitz) til Tirano (Italien)
  • Beograd (Serbia) to Bar (Montenegro)

View from the train, Bernina Express, Switzerland 4.JPG

Sov i:

• 3 Bothy’s.
  • 3 Tog.
  • 5 nætter i telt.
  • 1 nat hos en rigtig flink person i Glasgow.
  • Vi betalte for en enkelt nat på et hotel.
  • 5 nætter i bivvy poser.

Og det at sove i bivvy poser (en regntæt pose til soveposen), var en super oplevelse, en nat sove vi ved et slot, en nat på en majsmark, en nat på et bjerg og en nat lige midt i Luxembourg. 😃

Get of the train and find a field to sleep.JPG

Alle andre nætter var hos venner og familie, tak for nogle hyggelig stunder.

Af alle de tog vi tog, var der kun fire som var forsinket og kun en gang missede vi vores forbindelse videre, så vi måtte ændre vores planner.

Some places we just got of the train, walk a few minuts and found an awesome place to camp!!.JPG

Kun en gang, og det var i Skotland, blev vi nød til at stå i baggage opbevarings rum, da hele toget var fyldt.

Ud over Interrail billetterne, brugte vi: 3000 kr. på reservationer (Eurostar og Thalys), 200 kr. på taxi, 180 kr. på busser og 60 kr. på undergrundstoget i Paris.

Til madlavning, havde vi et lille gasblus med, og lavede aftens mad. Få gange gik vi ude og spiste og to gange spiste vi på toget. Morgenmad var müesli med mælk eller noget fra bageren. Til frokost lavede vi sandwichs eller besøgte bagerne igen. Vores total udgifter var under 13000 kr, inkl. mad, ekstra transport, og overnatning. Det er eksklusiv Interrail billetter for to voksne (Interrail for børn er gratis).

View from the train, Bernina Express, Switzerland 2.JPGVi viste ikke at rejse med tog ville være så fedt, at nogle af de flottest steder i Europa, kun kan nås med tog og at det ville være så afslappende. Vi vil klar anbefale at man tager afsted, det er sjov, nemt, sikkert og det god måde at kommer miljørigtig rundt. Hvis vi vil have at vores børn skal kunne nyde verden som vi oplevere den lige nu, så skal vi virkeligt gøre noget. Så hvis du godt kan lide at rejse som os, så prøve at minimere flyrejser. På toget har du mulighed for at opleve hele turen. God rejse.

Thalys, very fast and good.JPG

Reklamer

Efter to fantastiske måneders sejltur til Grækenland, Italien og Frankrig, startede vi vores Interrail tur gennem Europe. Fra Marseille, besøgte vi vores venner i Bordighera, Italien.

Calanque National Park, lige rundt om hjørnet fra Marseilles, her padlede vi forbi for kun 2 år siden i vores kajakker.

Der er intet som at gå en tur gennem en gammel Italiensk by med gode venner.

Tilbage i Marseille tog vi toget gennem smukke Frankrig, fantastiske Schweiz og op gennem Tyskland og Holland om natten.

Den største udfordring med et Interrail pas til hele Europa… hvor skal man tage hen?? 😃

Vi troede først vi skulle sidde op, hele natten igennem, men heldigvis kunne vi slå sæderne ned, dejlig!! 😴

For at komme af med vores sejleudstyr og snuppe vores camping grej, havde vi et stop i Holland hos familien. Herfra bookede vi Eurostar fra Bruxelles Midi til London St. Pancras. Denne billet er inkluderet i Global Interrail, men man skal betale et bookings gebyr.

I London tog vi toget ud til vores venner i Wellingborough, og hvilken super tog oplevelse! First class service, med gratis drikkevarer og mad.

Togene i England har et af Europas højeste service niveauer.

Efter Wellingborough tog vi mod nord til det Skotske højland, wow… Det er klart den bedste måde at se Skotland på. 😮

Train to Kyle, little.jpg

Det er svært at få et godt billed på et kørende tog, men udsigten fejler ikke noget. Dette er taget mellem Inverness og Kyle of Lochalsh, en af verdens flotteste tog rejser.

Vi brugte Bothy’s i Scotland til overnatning, et super system og gratis!! Fungere efter først til mølle princippet. Køb evt ‘The Bothy Bible’ for mere information  og  for at støtte Bothy systemet ser mere her.

Smukke smukke overnatnings steder, og en vandrer tur er jo ikke komplet uden nudler. 😀

The Lookout Bothy, et attraktiv sted at komme. Men vi kom først 😉

Den nordlige del af Isle of Skye og udsigten foran The Lookout Bothy.

Corrour: en lille station ud midt i ingenting, ingen veje, ingen huse, kun natur. Men hvis du nu ikke ville overnatte i telt, kunne man bo i signal tårnet (det glas tårn til højre i billede) noget speciel oplevelse. Og der lå også et vandrerhjem et par km derfra.

Udsigten bag ved stationen.

Endnu en fantastik camp, ud på øen Colonsay.

Colonsay med sine flotte, uberørte strande.

Søen Awe, lige som vi havde forestillet os Skotland.

Ribbelhead viaduct, på den smukke togtur fra Carlisle to Settle, en af Englands flotteste. (Billede – Pinterest)

Hvad vi rigtig godt kan lide omkring det at rejse med tog er, at det er en af det bedste og mest miljøvenlige transport midler. Og Interrail er ikke kun for unge mennesker, alle kan tage på Interrail gennem Europa. Just go and have fun…

Mere information omkring Interrail findes her

Dette eventyr var specielt på mange måder …

Untitled_Panorama1

Elafonisos øen’s sydligere del, Simos strand.

Først –     At rejse sammen med meget erfarne eventyrere, næsten 80 år gamle
Andet –   At rejse på en måde, vi aldrig har prøvet før, denne gang med sejlbåd
Tredje –  Gå på udforske i +3000 år gamle sølvminer i Grækenland
Fjerde –  Dette eventyr tog to timer at planlægge

På toppen af ​​Vulcano, den vulkanske ø nord for Sicilien.

En af de bedste ting, der skete for mig (Lars) var i et skiområde i Val D’isere. Jeg var 25 år gammel og forsøgte at blive skiinstruktør i Frankrig. Jeg stod rigtig godt og sparkede røv, hvis jeg kan sige det om mig selv. Jeg var med i et GS-skiløb og havde den hurtigste tid. Men fandt ud af at den person, der testede løbstrækningen og sat en testtid, var hurtigere end mig og 50 år gammel. Først blev jeg meget skuffet, senere tænkte jeg at der måske var en chance for, at jeg kunne stå lige så godt på ski, når jeg blev 50 år gammel. Og det var en fantastisk tanke!!

Philippe og Lars har det sjovt i mudderet.

Philippe nyder at gå gennem korintkanalen.

DJI_0124

Idhra en smuk ø i Grækenland, uden biler.

Liva og Tiuri svømmede med en havskildpadde, fantastisk oplevelse. Se en film her

Et unik syn, verdens største sejlbåd ved øen Capri, tæt på Napoli i Italien.

Philippe på 79 år 😃 😃😃

Så jeg har altid beundret folk meget ældre end mig selv for at gå derude, nyde livet og have eventyr!! Det giver mig så meget lyst til livet.

Og vores kaptajn, altid på dæk, når der er gang i den.

Øen Procida tæt ved Napoli i Italien.

Derfor var jeg især meget glad for at komme på tur med Jean Jacques (69) og Philippe (79), jeg ønskede at komme tæt på disse ‘ældre’ eventyr. Hvad er deres hemmelighed? Og hvordan forbliver de så unge? Hvis du spørger dem, siger de: “På ydersiden er jeg måske gammel (de er overraskede, da jeg viste dem et billede af sig selv), men inden i er jeg stadig kun 20”.

De siger næsten aldrig, at jeg er for gammel til dette, eller jeg ville ønske jeg var yngre. De tænker ikke på det, de gør det bare!!

Philippe and JJ

Philippe og JJ, Philippe til venstre, Jean Jacques vores kaptajn til højre.

Vi var meget glade for at få muligheden for at lære at sejle en sejlbåd, noget vi kan bruge i fremtiden (… tur rundt om jorden, måske …) Men først og fremmest var det for at se, om vi kunne lide det og dernæst om vi kunne klare det?

Sydligere del af en flotte ø Zakynthos, som også har den vigtigeste havskildpadde strande i Middelhavet.

Besøg af delfiner have vi nogle få gang, altid en dejlig oplevelse. Se dem springer her

Båden der fulgte med os Kalymnos, med Marc og Christine om bord.

Tiuri og Liva lærte hurtigt at håndtere robåden.

Suzi har det sjovt/nervøs med at navigere båden op til øen Poros i Grækenland. (Meget smalt og lavt vand)

DSC_1395 lille

Dolfiner hopper rundt om Kalymnos.

DJI_0020

Kalymnos og Grain de sel 2 på vej mod nye eventyr.

Vi elskede virkelig sejle delen, bare at bruge vinden. Men på grund af den lange afstand, vi har planlagt at sejle, brugte vi desværre også motoren ret meget. Men det at glide hen over havet, bare ved hjælp af vinden uden støj, var lige så fantastisk som vi havde håbet på. Og meget mere luksuriøse end turen i kajak. Det var både godt og ikke så godt.

At rejse på en mere simpelt måde betyder, at man møder mange flere mennesker og at man kommer i tæt kontakt med lokalbefolkningen, som var tilfældet på vores kajak tur fra København til Istanbul. Rejsen med båd – du har alt, du bliver på vandet og at snakke med den lokale fisker for at få råd, er ikke nødvendigt. Også folk står ikke klar med pizza og champagne på stranden, når du ankommer i en båd. 😉

På vores kajak tur fra København til Istanbul, fik vi ind i mellem en stor velkomst: Borgmester, champagne og pizza. 😀

Desværre blev vi alle søsyge under dårlige forhold, og især Lars havde svært ved at  håndterede det. Dette er en smule bekymrende, især hvis vi skal være mange dage på vandet … Men Suzi ville bare sige ¨tag dig nu sammen, er du en sømand eller ej?

Store bølger og op mod 40 knob vind på vores kryds fra Sicilien til Sardinien.

DJI_0072

‘Vores’ båd en Benetau Oceanis 320 og vores kaptain.

DJI_0064

Sjovt at have drone med, men man skulle passe på ikke at lande i vandet. En vandtæt drone kan anbefales! 😃

Vores plan for denne sommer var egentligt bare en uges ferie til Grækenland ned og udforskede minerne omkring Lavrio … men efter at have sendt en mail til Philippe, og omtale Grækenland, var han helt oppe og køre og to timer senere … Havde vi eller han planlagt det hele.

Hele holdet, plus et par ekstra personer, fra venstre mod højre: Vasilis, Marc, Jean Jacques, Tiuri, Philippe, Suzi, Liva, Christine, Stavros, Lars. Vasilis var vores guide i minerne og Stavros har en kajakbutik, Cannibals Kayakhouse i Athen. Han hjalp os på vores kajak tur og vi mødte Vasilis på samme tur.

Vasilis arbejder og finder mineraler.

Hvis nogle syntes det kunne være sjovt at se minerne i Grækenland, kan vi godt hjælpe med kontakten til Vasilis in Lavrio. Send os en mail

Kap Sounio, det sydligeste punkt på det Græske fastlandet.

DJI_0183

Klart vand og rolige omgivelser i maj og juni, tror der er rigtig travlt i juli/august.

På den sidste dag fra Korsika til La Ciotat i Frankrig så vi 7 Finhvaler, helt utroligt. 😮 Se en film her

“Livet er som en æske chokolade, du ved aldrig, hvad du få” – Forrest Gump

20170706170203

Kort lavet af vores kaptajn, Jean Jacques. Viser hele rejsen, alle vores stoppesteder og overnatninger. Lars stod på i Procida, Philippe fløj hjem fra Athen og Suzi og børnene kom med fra Lavrio.

More on Facebook…

Der er mange flere opdateringer på Facebook, se mere her!!! / There are many more updates on Facebook, have a look!!!

Sammen med 69 NORD og os har du mulighed for at komme på en rigtig ekspedition i nord Norge. Fra den 22 juli til den 27 juli. Der er kun plads til 10!!

Jeg vil vise jer noget af det flotteste natur i Europa, ha’ det sjovt på vandet, på land og dele ud af vores erfaringer, tricks og røverhistorier.

Det er et fantastisk område tæt ved den lille ø Sommarøy in nord Norge. Mellem fjorde og åben hav. På turen vil vi hoppe fra ø til ø i vores Hobie kajakker, vandrer og udforske de forskellige steder. Turen er baseret på gruppens niveau og henvender sig ikke til folk som forventer en ekstrem udfordring.

Børn ned til 10 år er velkomme, sammen med en voksen i kajakken.

I har kun brug for ‘normalt’ tøj og en sovepose.

For mere information ser her

Jeg glæder mig til at dele dette eventyr med dig! 😀

Prisen er 1500 euro for 6 dage og 5 nætter. Man søger selv for flybillet og transport.

Du kan booke din billet her

Raid-Sommaroy-Grøtfjorden-Juillet-2015-Raphaël-Noirot-IMGP9246

Jeg fik den skøre ide om at padle/sejle i kajak fra København til Istanbul sammen med min familie, som var starter på det hele. Vi tog af sted fordi vi gerne ville ud på et rigtig familie eventyr og at det måske kunne være starten på et nyt liv plus muligheder for at samle penge ind til Nuru International.

Køb papir-udgave her

Vi signere alle bøgerne, og send os en mail hvis der skal en speciel besked i bogen.

Vi havde ikke overvejet hvor langt der egentligt var, men Istanbul var lang væk og på en måde ende af Europa. Også ville vi gerne ud på en rejse som var længere end et år og denne tur var bestemt lang nok.LiG COVER

E-bogen er online på Amazon, køb den her

Skrevet af vores fantastisk ven Chris Paton, med brug af vores ekspedition dagbog, tager bogen dig med på et utroligt fascinerende familie eventyr, verdens længst i kajak, gennem Europa med alle dens forskellige kulture. Plus vi er meget stolte over at Dave Cornthwaite, har skrevet forordet.

Vi kunne umuligt have forstille os alle de oplevelser og udfordringer som turen bød på. På godt og ondt, var dette en fantastisk, livsændrende rejse. I bogen vil du finde mange sjove men også lidt for spændende episoder. Vi har prøvet at være så ærlige som muligt og håber at I vil syntes om, denne store del af vores liv.

Du kan købe den nu på Amazon men kun på Engelsk. Senere på året bliver der også en papir udgave, først på Engelsk men også gerne på Dansk, Tysk og Italiensk.

Vi har først og fremmest fået en masse gode oplevelser sammen, oplevelser som vi aldrig vil glemme. Oplevelser som giver os sommerfugle i maven og får smilet frem på en kold, grå, regnfuld november dag.

“Giv os et telt, nogle soveposer og vi skal nok få nogle af de bedste oplevelser her i livet”

Jeg tænker tit tilbage på:

Ud over de mange unikke oplevelser, oplever vi også en kæmpe ro og et simpel liv. Når alt hvad man har brug få ligge i nogle få tasker, transport midlet er rugbrøds drevet og man skal kun søge for at komme fra A-B, sætte telt op og lave mad. Det er allerbedst når man også er uden for internet og telefon rækkevide, så er der slet ikke noget der kan forstyrre en. Alle bekymringer forsvinde, alt stress forsvinde og man opleve en lykke følelse som er svær at beskrive.

Og husk: Dårlige oplevelser bliver tit til positive oplevelser og nogle af de allerbedste.

Når man er på eventyr så finder man ud af hvad der er vigtig her i livet, familien bliver tæt knyttet, plus det giver en kæmpe stor selvtillid. Vi kunne miste alle de ’vigtige’ ting, møbler, bil, hus osv. Men giv os et telt, nogle soveposer og vi skal nok få nogle af de bedste oplevelser her i livet.

Hvis du har lyst til at læse om vores kæmpe kajak eventyr. Fra København til Istanbul i kajak, 7300 km over halvandet år, så find den her

LiG April PROMO

Featured Image -- 2362

Vi var faktisk en lille smule nervøse inden vi skulle af sted… havde vi nu gået over stregen, var udfordringen for stor, ville dyr angribe os og vores børn, kunne vi klare os selv helt der ude, hvor kun få folk kommer? Selv om vi havde klaret 7300 km i kajak fra København til Istanbul, var blevet skud efter, havde være over 45 km fra kysten og i bølger på 3-4 m højde. Var vi alligevel, mere nervøse for at skulle af sted, på dette eventyr.

Featured Image -- 2474

Yukon og Alaska virker fantastisk, storslået, spændende og skræmmende på samme tid, og det er ikke uden grund, at området er en magnet for eventyrer på hele jordkloden.

camp-on-island-with-sun

For os bød dette eventyr på mange nye ting bl.a. vildmarken, dyrene og at være fuldstændigt afskåret fra omverden i flere uge i streg. Men vi gjorde det og fik mange fantastiske og uventede oplevelse med på vejen… Og vi var glad for at have vores gode venner og erfarende eventyrer Chris Paton og hans kone Jane med på største delen af rejsen.

Her er lidt billeder fra turen:

Her er hele teamet, fra venstre: Lars, Suzi, Liva, Tiuri, Jane og Chris

dji_00291

To kanoer, en flod og en masse oplevelser ligge forud…

Super fedt at lege med mudder…

man bliver aldrig for gammel.

Vi så mange dyr undervejs, og helt tæt på.

Overnatter for det mest på øerne, for at være væk fra bjørnene.

Alt være afskåret fra omverden, giver en helt fantastik ro.

Vejret skifter tit så lang nord på, her meget tæt på polarcirklen.

Selv om man overnatter på en ø, er der stadig mulighed for at få besøg. 😄

Vi havde håbet på at se Nordlys, lige som vi gjorde i GrønlandOg vi blev ikke snydt!!

Det var en fantastisk, storslået, spændende og udfordrende tur og havde alle de oplevelse vi kunne have drømt om og mere… Men den helt store oplevelse var den ro som fald over os sidst på rejsen, vi var i et med naturen og den inder ro som er så svær at finde, fandt vi.

DCIM100GOPRO

Yukon Map 25pct

Turen startede i Whitehorse og ende i Galena, 2000 km og to en halv måned.

Alt er på plads nu manger vi kun Jer!!

Vi er i et fantastisk område, perfekt til Hobie sejlads. Se programet her under.

Program:

Fredag:
Kl. 16 – 18 mødes vi på Sinebjerg camping
kl. 18 – 20 Grill vi med medbragt kød, jeg søger for salat, kartoffel salat og flutes. Der er gas-grill til fri afbenyttelse og en pavilion på telt pladsen.
kl. 20 klargøring af kajakkerne og evt en aften tur.
Lørdag:
kl. 8 morgenmad og smøre madpakker (køber fælles ind, evt inden, om aftenen eller om morgenen) der er butik og brød på pladsen, eller Fåborg er 5 min der fra.
kl. 10 Af sted på tur. Alt efter vind og vejr kan vi:
Tage op til Helnæs bugt og sejl rundt om Illum ø, spise medbragt madpakke, springer i det kolde vand og sejler tilbage. Total 37-40 km.
eller tager syd på rundt om Lyø, spiser medbragt madpakke, springer i det kolde vand og sejler tilbage. Total 20 km. Den kan hurtig gøres længere der er flere øer som Evernakø og Korshavn så bliver turen på 35-40 km.
eller direkte til Søby på Ærø og retur. En rundtur på omkring 35 km. med et åben kryds på omkring 8-10 km hver vej. Husk her skal vi også lige i baljen ind vi sejler retur 🙂
Jeg er faktisk ikke så kendt i området, er lige flyttet til, så turene er nye for mig, men det er bare en del af eventyret.
Husk vi kan altid hjælpe hinanden, jeg har træk tov hvis det bliver nødvendigt. og hvis nogle mangler noget udstyr, så sig til I kan godt låne fra mig. Regner med vi sejler sammen, eller måske i to grupper, vi efterlader ikke nogle.
kl. 16-18 er vi tilbage på pladsen.
Kl. 19 spiser vi aftenmad, Griller igen? Henter mad? Spiser de fisk som I andre har fanget 😉
Kl. 21 Foredrag om halvandet år i kajak
Søndag:
Kl 9 spiser vi morgen mad.
Kl. 10-12 evt en kort tur langs med kysten inden frokost.
Kl. 13 spiser vi frokost og slut af.
Har I lyst til at være med?
Man betaler selv for overnatning, jeg er ved at undersøge om vi kan få rabat. Man kan leje hytte og camping vogn på pladsen, man kan også tage campingvogn med eller telt. Teltpladsen er lejrens centrum. Programmet er kun et forslag, alt kan ændres.
Tilmelding pr mail til lsski@hotmail.com eller i kommentar her under. Tænker at alle former for Hobie kajakker er velkommen, og hvis man bare er interesseret så kom forbi.

Gennem de sidst mange år har vi opsamlet viden og erfaring som vi gerne vil dele med Jer, på vores side Tips og ideer som løbende vil blive opdateret.

Indtil videre kan I læse om:

Kajak
Adventure
Familie eventyr
Overnatning
Udstyr

Vi vil også gerne henvis til Alle ud som giver en masse gode råde om at komme ud i naturen, sammen med familie i Danmark og verden. Vi blev også interviewet af Line fra Alle Ud, hvor hendes læsere kom med nogle skarpe spørgsmål, læs dem her…

Har man ikke selv lyst til at planlægge et eventyr, så tag sammen med os til nord Norge!

DCIM100GOPRO

Med over 10.000 views på Facebook, og en fantastisk modtagelse. Ville vi gerne dele vores lille video her på hjemmeside. Halvandet år på 2 min. 🙂

Life is GOOD follow us

With over 10.000 views on Facebook and a fantastic responds. We wanted to share our little movie with you on our site. One and a half years in 2 min. 🙂

Med over 10.000 views på Facebook, og en fantastisk modtagelse. Ville vi gerne dele vores lille video her på hjemmeside. Et et halvt år på 2 min. 🙂