Track os rundt om Danmark her

Hvert 10 minut bliver vores position opdatere og du kan se hvor vi har været de sidst 7 dage.

Vi håber at se en helt masse rundt om i Danmark, kom og sig hej, svøm med os eller ta’ kajakken med.

Lad os få et eventyr sammen!!

map of Denmark

Ruten på vores svømmetur rundt om Danmark.

Reklamer

Ingen har gjort det før, ingen har forsøgt at svømme rundt om Danmark. Men det er ikke desto mindre det, jeg (Lars) har tænkt mig at gøre til sommer.

Se her hvordan min mor reagerede 😁😁😁

• Kan jeg svømme? Nej, ikke rigtigt, ca. 50 meter crawl
  • Har jeg svømmet i åbenvand før? Ja, 200 meter.
  • Er jeg elite sportsudøver? Nej
  • Er jeg elite soldat? Nej
  • Skal jeg have min mor med? Ja, i kajak. 😃

Følg vores tur, og se vores præcise position

DONERE TIL JULEMÆRKE FONDEN og DEPRESSIONS FORENINGEN

Eller

Som I nok kan læse så er forudsætningerne ikke så store, men viljen og troen på at det kan lykkes fejler ikke noget. Som vi sagde på vores 7300 km lange kajak tur fra København til Istanbul;

Hvis man kan padle 10 km, slå sit telt op overnatte og kan gøre det hele igen dag efter. Så skal man nok nå målet, bare man har tid nok.

Two kayaks, Evia island

Billed fra vores halvandet år, i to sejlende kajakker, børnene var 5 og 7 år ved starten i København.

Planen er at starte den 5 juni kl. 9 og svømme ca. 1200-1300 km. fra Vidå slusen ved grænsen tæt på Tønder, op og rundt om Skagen, fra Mols til Sjællands Odde (hvis det er muligt), men nok ned til Samsø og den vej over til Sjælland, så til København, videre syd om Falster, over til Syd Fyn og end op ved den første grænse sten i Flensborg Fjord. Hele turen komme til at vare ca. 3-4 måneder, hvor jeg dagligt vil prøve at svømme mellem 10 til 20 km. Min mor vil være ved siden af i kajak og bliver også den ældste person som runder Danmark i kajak.

map of Denmark

Vi vil overnatte i telt, evt. campingvogn hvis min far er med, men håber også at møde en masse sød folk undervejs, som måske vil tage os ind for en enkelt nat.

Depressions foreningenJulemærke fonden
Vi støtter Julemærkefonden og DepressionsForeningen. Selv er jeg blevet drillet i skolen og måtte flytte skole for at kommer videre. Husker stadig hvordan jeg stod og græd uden foran skolen og tænkte på at gemme mig, og så køre hjem igen når skolen var slut. Min mor har kæmpet med depression i mange år og har været indlagt flere gang. Ud over dette har begge mine lillebrødre kæmpet med depression. Derfor giver det rigtig god mening for os at støtte op om disse to fantastisk organisationer, som gør en stor forskel for mange mennesker. Og desværre bliver deres arbejde, nok ikke mindre relevante i fremtiden.

Grunden til at vi tager afsted er, for at få et rigtigt eventyr i Danmark. Man kan hurtigt cykel eller løbe Danmark rundt men at svømme Danmark rundt, det er vildt. 😳 Så syntes vi begge, min mor og jeg, at det var på tiden at vi kom på et rigtigt eventyr sammen. Suzi og børnene ville gerne have en sommer i vores hus, så det passede helt perfekt. Jeg håber dog de kommer ud og hilser på os undervejs. 😉

DCIM100GOPRO

Hobie kajakken som min mor skal bruge på turen, billede er fra vores tur Møn Rundt

Det er et kæmpe projekt og ud over vi samler penge ind til Julemærkefonden og DepressionsForeningen, så håber vi også at finde nogle sponsorer, som vil hjælp med udstyr og evt. omkostningerne forbundet med turen. Skrive eller ring hvis I vil i kontakt med os.

Der bliver trænet som en gal i øjeblikket, har lige været i Sverige hvor jeg mødte den fantastiske Kerstin Nordén (IronWoman), som træner til at kommer med til verdensmesterskaberne i Ironman på Hawaii. Jeg er super glad for at Kerstin vil hjælpe mig med dette kæmpe projekt, og det har allerede gjord en stor forskel i min svømmestil. (jeg havde ikke nogen stil, det har jeg nu 😉) Hvis I som mig, gerne vil lære at svømme nemmere uden anstrengelser, så ser mere på Kerstins webside www.simstart.nu

Sponsorer:

Watery_slogan_mid

Danmarks største online butik inden for svømmegrej, ejet af den energisk og fremsynet ung gut Daniel. Vi er stolte over at arbejde sammen med Watery!!

hobie-kayaking-script-turq-sm_.19131046_std

De bedste Sit-on-top kajakker i verden, med et helt unikt Mirage stampe system til fremdrift. Hobie er perfekt til alle!

RawBite_Logo

Den mest fantastisk økologisk frugt og nøddebar! Det er Rawbite som skal få mig og min mor i mål.

Logo Simstart

Kerstin er en fantastisk kvinde, og en rigtig Ironwomen. Skal du lære at svømme, så skal du til Sverige. 😃

kajakkæden

Endnu engang er Gustav, Martin og Lars med på holdet, de var en kæmpe hjælp på vores halvandet års kajak tur, nu skal de med igen her til sommer, FEDT!!

TYR

TYR Danmark er et international firma, som laver noget af det allerbedste svømmeudstyr der findes.

KokatatBox

Kokatat en af verdens største og bedst kajak udstyrs firmaer.

sundterapi-med-tagline (1) (3)

Lars har tidligere hjulpet mig og jeg er super glad for at han, med hans store ekspertise, kan sørge for at min krop fungere optimal.

Nyborggaard-.w861.h469.fill

Nyborggaard har nogle af de bedst Danske økologiske produkter. Skal man svømme Danmark rundt, skal kroppen have det bedste.

LOGO_MUGIRO rød.jpg

Mugiro, udvikler beskyttelse med glidninger. Jeg skal bruge deres halsbeskytter mod glidningerne fra svømmedragten.

Microsoft Word - Dokument 1

DanGuitar.dk har alt i musikinstrumenter, lyd og lys, har en super service og er lyn hurtige.

More on Facebook…

Der er mange flere opdateringer på Facebook, se mere her!!! / There are many more updates on Facebook, have a look!!!

Anden uge har vist, den hårde side af projektet, Vesterhavet!

Efter 4 dage på land, var vi tilbage på Fanø. Her mødte vi op på Odense ferie koloni kl 9 om morgenen, for at holde foredrag for børnene. De var på et 5 ugers ophold, for at tabe sig og kæmper dagligt med vægten, men var utrolig venlige og positive. DR sende ‘live’ radio, mens vi holdt foredrag, alt i alt en rigtig god oplevelse.

35409349_126223074938135_3825436085312290816_o

1 Koloni børn Fanø

Efter foredraget hjalp de os med, at komme de halvanden til to kilometer hen over stranden, ud til havet.

Vi skulle fire kilometer op at kysten, før jeg skulle begynde at svømme. Det var ikke nemt at komme frem og vi gik det mest af vejen

GW7_2345 copy

Nogle dage er det at komme hen til starten af svømme turen, en større udfordring end selve svømningen.

Det var svært at komme ud forbi brændingen, forholdene på vandet var ikke lette, og bestemt ikke for mor, som ikke er vant til de lidt mere barske forhold. Jeg slugte også en masse saltvand, man fandt en rytme og svømme stadig med omkring 3 km i timen.

Mor med Fanø i baggrunden, hun ser ud til at have det godt, men var mærket af dagen program. Både med det psykologiske, de større bølger, men også det fysiske med vandreturen hen over stranden, at kæmpe sig ud gennem brændingen og søsyge.

Sådan så Fanø Drage-Festivalen ud fra havet, det var et smukt syn!

På land kom mor i teltet og jeg klarede resten. Vi sov godt, men næste dag vågner mor og siger: “Jeg tror ikke jeg kan klare Vesterhavet”

Jeg ville gerne væk fra Fanø, den havde givet en del udfordringer. Morten fra Esbjerg kommer først over og vi svømmede til toppen af Fanø. Senere kom min bror Allan og Far. Far tager mor med hjem, Allan springer i kajakken, og hjælper mig over til Skallingen. Vi krydser Esbjerghavns sejlrende, som var spændende og ankommer til Skallingen efter 2-3 timer. YES, tilbage i Jylland, det var en god følelse.

Nu da mor har opgivet at sejle i Vesterhavet, har jeg måtte arbejde på et nyt setup.

DCIM100GOPROGOPR1565.

Har prøvet forskellige løsninger, med en lille båd hvor jeg kan have lidt proviant, den kan bruges som rednings flåde og kan bedre spottes fra stranden. Planen er nemlig at min mor gå på stranden og jeg svømme alene i havet. Bruger så svømmefødder, fordi båden sænker mig drastisk i fart, og det er en større sikkerhed, men jeg er desværre stadig langsommer end før.

DCIM100GOPROGOPR1573.

Jeg drikker min energi drik på havet, men kommer i land hver halvanden time for at spise en banan, brød eller en Rawbite.

Vejret har ikke været med os i denne uge, jeg har kun svømme i 4 dage og kun 24 km. Alt i alt er vi på 90 km på 10 svømmedage. Der er stadig lang vej rundt om Danmark!!

Husk at man kan støtte turen ved at donere penge til Depressionsforeningen eller Julemærke Fonden. Og hvis man syntes vi fortjener en kop kaffe, så er der også mulighed for at støtte os.

Daglige opdatering findes på Facebook eller Instagram og man kan følge vores tur LIVE hvert 10 min, når vi er på vandet.

Vi ses på vandet!!

Vadehavet har været spændende, fascinerende og pisse irriterende.

De første 66 km er overstået og vi er havnet på Fanø, hvor vinden blæser kraftigt de næste par dage.

Vi kom rigtig godt fra start, mange var mødt op for at sende os afsted, hvilket var rigtig dejligt. Og helt vildt at radioen, avisen, en fotograf og hele to tv hold var mødt op. Senere kom DR nyheder til Sild for at filme igen, vi var på Aftenshowet over skype og finder senere ud af at stort set alle TV stationer, større aviser og radiostationer har lavet et indslag om vores tur. TV2 Go’Morgen ringede dagen efter, det var lige den sidste vi manglede. 😉

Vi var begge utrolig spændte og lidt nervøse da vi svømmede/sejlede afsted, jeg havde inden start kun svømmet 7.5 km i et stræk og nu skulle jeg svømme 16 km for at komme til Sild. Dog med medstrøm, som vi håbede ville være rigtig kraftig. Efter 13 km hopper jeg i kajakken, strømmen var ved at vende og vi skulle i land inden vi blev presset tilbage til Jylland.

Der skal energi til undervejs, hvert 20 min drikker jeg selvblandet energidrik. Bestående af 1/4 hurtig virkende sukker, 2/4 langsom virkende sukker og 1/4 Protein pulver fra Nyborggaard. Hvert time spiser jeg en banan, brød eller en Rawbite. Egentligt skal jeg også have salt i energidrikken, men tænker at det får jeg nok af, med alt det saltvand jeg sluger.

Næste dag skal vi ud til det punkt vi slutte dagen før og det var ikke let. Ud over det, mistede vi en taske, med alt vores nød-udstyr. Jeg var gal i skralden, sur på mig selv over at jeg ikke have bundet tasken fast. Heldigvis bliver den fundet på Sylt, to dage senere, og  fik den igen.

Denne dag skulle vi også kryds over Listerdybet, et af de stræder med mest strøm i Danmark. Og lige som vi når der ud, kommer færgen direkte imod os, det blev lidt mere spændende end min mor syntes om.

Sådan her overnatter vi for det meste, da nød-overnatninger på strande i Danmark er lovligt, mens det ikke altid er lovligt at slå telt op. Dette er en Tarp og vi sover næsten under åben himmel.

Turen til Mandø, blev lidt af en udfordring. Solen var ved at gå ned inden vi nåde frem.

Efter at militær øvelserne på Rømø sluttede, svømmede vi mod Mandø. Havde forvente en tur på 12 km, den blev 15 km lang og mere en 5 timer på vandet. Strømme tog os ind mod Mandø, men der var ikke meget vand og flere gang måtte jeg gå ud igen for at finde dybere vand. Svømmede meget brystsvømning med indsuget mave for ikke at ramme bunden, og min mor gik flere kilometer med kajakken. Vi så mange sæler undervejs, som kom tæt på og var meget nysgerrig, hyggeligt.

Der blev gået flere km i vadehavet.

Svært at få et godt billed af sælerne, men der var mange!

Det var en dejlig begyndelse fra Mandø, helt roligt vand.

Efter vores lange dag, havde vi håbet på en nem og kort dag fra Mandø til Fanø, det blev det langt fra. Først var der god medstrøm, men så begyndte det at blive lavvandet igen. En kæmpe sandbanke mellem Mandø og Fanø, betød at vores forventet 8-10 km blev til 17. Godt trætten går vi i land på Fanø efter 6 timer, men befinder os to km fra kysten.

Tror jeg kan se land der over… 😕

Vi kom i land, næste dag prøvede jeg at svømme et par timer, men nåede kun 4 km. De næste 3-4 dage ligger vi underdrejet på Fanø, vind er for kraftig til at det er forsvarligt at gå på vandet.

Vi ses på vandet!!

Bogen udkommer i hele landet den 3 maj 2018

Jeg fik den skøre ide om at padle/sejle i kajak fra København til Istanbul sammen med min familie, som var starter på det hele. Vi tog af sted fordi vi gerne ville ud på et rigtig familie eventyr og at det måske kunne være starten på et nyt liv plus muligheder for at samle penge ind til Nuru International.

Køb papir-udgave her

Vi signere alle bøgerne, og send os en mail hvis der skal en speciel besked i bogen.

Vi havde ikke overvejet hvor langt der egentligt var, men Istanbul var lang væk og på en måde ende af Europa. Også ville vi gerne ud på en rejse som var længere end et år og denne tur var bestemt lang nok.

E-bogen er online på Amazon, køb den her

Skrevet af vores fantastisk ven Chris Paton, med brug af vores ekspedition dagbog, tager bogen dig med på et utroligt fascinerende familie eventyr, verdens længst i kajak, gennem Europa med alle dens forskellige kulture. Plus vi er meget stolte over at Dave Cornthwaite, har skrevet forordet.

Vi kunne umuligt have forstille os alle de oplevelser og udfordringer som turen bød på. På godt og ondt, var dette en fantastisk, livsændrende rejse. I bogen vil du finde mange sjove men også lidt for spændende episoder. Vi har prøvet at være så ærlige som muligt og håber at I vil syntes om, denne store del af vores liv.

Så kom vores bog endelig på dansk, vi er super glad og spændt på hvad du vil sige til den.

Bogen udkommer i hele landet den 3 maj 2018

Køb papirudgaven herUntitled-1

Bogen ligger i vores hjem på Sydfyn, hvor du gerne må komme forbi. Men vi sende den også gerne rundt i hele Danmark. Lars har den med til foredrag og ind til videre kan den også købes i boghandler på Sydfyn og i Sakskøbing.

Ønsker man den som e-bog, kan den hentes på Amazon og på Saxo.

Husk at bogen også findes på Engelsk, Italiensk og Fransk. (snart).

All covers

Er det muligt at have eventyr på en helt almindelig hverdag? Et Mikro-Eventyr i det fri lige efter arbejde, i flotte omgivelser, med mad over bål og overnatning uden tag over hoved. Vil samle jeres kollegaer, booste jeres energi og give tid til at tænke nye ideer!

I samarbejde med KbhTeambuilding, tilbyder vi Micro-Adventure for firmaer i Danmark.

I vil blive hentet på virksomheden, af mig (Lars). Jeg starter med et lille foredrag, hvor jeg fortælle om hvorfor eventyr er så vigtigt, for sammenholdet, ens personlighed og hvordan man kan kombinere eventyr med et helt almindeligt arbejdets/privat liv. Vel og mærke uden at bruge flere måneder på projektet. Vi kigge også på sidegevinsterne ved eventyr, som at styrke samarbejdet, forbedre konflikthåndtering og give en dybere respekt for hinanden.

Turen går ud til et dejlig sted i naturen, ikke langt fra arbejdspladsen, hvor vi sammen vil tilberede mad over bål. Mad smager meget bedre lavet over bål, og imens kan man nyde natures lyde og hygge sig med kollegaerne. Så er det tid til at dele evt. en flaske vin eller lokal øl, dele ideer og slappe af i de herlige omgivelser. Når mørket kommer, lægger vi os i soveposen under åben himmel og skulle man være så heldig at vågne op i løbet af natten, vil man se den mest fantastiske stjernehimmel.

Når solen står op er der friskbrygget bålkaffe og morgenmad. De friske, finder en å, sø eller havet og får sig en forfriskende dukkert. Så vågner man helt op og er klar til en ny dag på jobbet. Så går turen tilbage til arbejdspladsen, så det passer med det normale starttidspunkt. Denne oplevelse vil give jeres medarbejder et frisk og unikt pust i den ellers så travle hverdag.

Bestil MicroAdventure tur her

En stor del af den danske befolkning lider af stress, op mod 35.000 medarbejder er dagligt sygemeldt pga. stress. I naturen kan folk koble fra, blive tættere knyttet til deres kollegaer og føle sig værdsat af firmaet. Det er svært for virksomheder at give sine medarbejder et pusterum og inspiration til privat/arbejdsliv i balance. Turen i naturen, med god mad, frisk luft og en masse grin, er den perfekte måde at rette op på dette!

I fremtiden er håbet at ind imellem tager man en taske med ekstra tøj, et liggeunderlag, sovepose, noget mad og begiver sig ud mod et shelter, overnatningsplads i det fri, til stranden eller skoven. Laver mad over bål, hygger sig i sove posen under en fantastisk stjernehimmel. Hopper man i vandet og vandrer tilbage til jobbet næste morgen. Om det så er med venner, kolleager eller familie, vil det have en fantastisk positiv effekt på deres hverdag.

En Mini-Eventyr kan:

• forbedre jeres mentale velvære, fysiske sundhed og sænke stressniveauet.
  • skabe et godt balanceret arbejds- og privatliv, hvor man kan udfordre sig selv, og hvor eventyr er i højsæde, selv på en ganske almindelig hverdag.
  • Give enestående oplevelser, forbedre sammenholdet, berige og skabe en mere levende hverdag.

Praktisk information:

Mikro-Eventyr er efter arbejdstid med en overnatning, og teamet er tilbage inden næste arbejdsdag. Vi vil prøver at finde et godt sted tæt på virksomheden, så transporten er kort. Vi søger for alt mad, befordring og alt det praktiske. Der skal kun medbringes, vandflaske, lommelygte, sovepose, liggeunderlag, håndklæde, et sæt ekstra tøj + varmt tøj. Det gode humør og et åbent sind. Vi sørger for ekstra soveposer og liggeunderlag, hvis nogen skulle mangle. Mere information kontakt Lars eller KbhTeambuiling.

Pris:  8.000 kr for 5 personer. Herefter 650 kr pr. person. Book nu

Kan du fortælle mig hvad der sker på billede? Det var den farligste situation på vores halvandet års kajak ekspedition…

Nogle gange er livet som en film, og det virker helt uvirkeligt!

Det samme er det med drømme, men drømme kan blive til virkelighed.

1: Start med at spørge nogle som vil støtte dig. 😃 Om de næste ikke støtter dig er lige meget, nu har du taget det først store skridt mod at virkeliggøre din drøm.

2: Snak med folk som har prøvet noget lignende. Hvis det ikke er gjort før, så få råd, vejledning og læg en plan!

3: Træn/uddan dig hvis det er muligt, find ud af hvad du kan og hvor du mangler noget. Hvis du ikke kan forberede dig, så start stille og roligt, så lær du det undervejs.

4: Undersøg tingene ned i detaljer og prøv at forstille dig den værst tænkeligt situation, og læg en plan for hvordan du løser det.

5: Tro på det, se målet og løs de små/stor udfordringer som måtte opstå.

6: Vær ikke bange for at fejle, vær bange for ikke at prøve.

Når du så er komme afsted, vil der opstå problemer du overhoved ikke kunne forstille dig. Som på billede, taget i Italien, hvor militæret skød 50 m foran vores kajakker. Sindssygt men sandt!

Vil du havde inspiration til selv at udleve en drøm, om det er eventyr, eller noget helt andet. Så kom til en af vores foredrag, gå på http://www.lifeisgoodfollowus.com eller læs vores bog.

Det som måske lyder fuldstændig umuligt, kan blive til virkelighed.

LIVET ER GODT!

En fantastisk tog eventyr er overstået, mange tak fordi I fulgte med. Alle jeres kommentar og likes er med til at gøre vores dag, til en rigtig god dag, TAK!

On the train in Serbia .JPG

29 dage

+13000 km.

I ca. 70 forskellige tog.

Fra det Skotske Højland, hele vejen ned til middelhavet ved Montenegro.

Vi besøgte 18 lande og 13 hovedstader.

Tophastighed 300 km i timen.

Længste dag på et enkelt tog var 13 timer.

Bedste service var på togene i England og Thalys.

Så nogle af de flotteste tog rejser i Europa

• Inverness til Kyle of Lochalsh (Skotland)
  • Mallaig til Oban (Skotland)
  • Carlisle til Settle (England)
  • Bernina Express Chur (Schweitz) til Tirano (Italien)
  • Beograd (Serbia) to Bar (Montenegro)

View from the train, Bernina Express, Switzerland 4.JPG

Sov i:

• 3 Bothy’s.
  • 3 Tog.
  • 5 nætter i telt.
  • 1 nat hos en rigtig flink person i Glasgow.
  • Vi betalte for en enkelt nat på et hotel.
  • 5 nætter i bivvy poser.

Og det at sove i bivvy poser (en regntæt pose til soveposen), var en super oplevelse, en nat sove vi ved et slot, en nat på en majsmark, en nat på et bjerg og en nat lige midt i Luxembourg. 😃

Get of the train and find a field to sleep.JPG

Alle andre nætter var hos venner og familie, tak for nogle hyggelig stunder.

Af alle de tog vi tog, var der kun fire som var forsinket og kun en gang missede vi vores forbindelse videre, så vi måtte ændre vores planner.

Some places we just got of the train, walk a few minuts and found an awesome place to camp!!.JPG

Kun en gang, og det var i Skotland, blev vi nød til at stå i baggage opbevarings rum, da hele toget var fyldt.

Ud over Interrail billetterne, brugte vi: 3000 kr. på reservationer (Eurostar og Thalys), 200 kr. på taxi, 180 kr. på busser og 60 kr. på undergrundstoget i Paris.

Til madlavning, havde vi et lille gasblus med, og lavede aftens mad. Få gange gik vi ude og spiste og to gange spiste vi på toget. Morgenmad var müesli med mælk eller noget fra bageren. Til frokost lavede vi sandwichs eller besøgte bagerne igen. Vores total udgifter var under 13000 kr, inkl. mad, ekstra transport, og overnatning. Det er eksklusiv Interrail billetter for to voksne (Interrail for børn er gratis).

View from the train, Bernina Express, Switzerland 2.JPGVi viste ikke at rejse med tog ville være så fedt, at nogle af de flottest steder i Europa, kun kan nås med tog og at det ville være så afslappende. Vi vil klar anbefale at man tager afsted, det er sjov, nemt, sikkert og det god måde at kommer miljørigtig rundt. Hvis vi vil have at vores børn skal kunne nyde verden som vi oplevere den lige nu, så skal vi virkeligt gøre noget. Så hvis du godt kan lide at rejse som os, så prøve at minimere flyrejser. På toget har du mulighed for at opleve hele turen. God rejse.

Thalys, very fast and good.JPG

Efter to fantastiske måneders sejltur til Grækenland, Italien og Frankrig, startede vi vores Interrail tur gennem Europe. Fra Marseille, besøgte vi vores venner i Bordighera, Italien.

Calanque National Park, lige rundt om hjørnet fra Marseilles, her padlede vi forbi for kun 2 år siden i vores kajakker.

Der er intet som at gå en tur gennem en gammel Italiensk by med gode venner.

Tilbage i Marseille tog vi toget gennem smukke Frankrig, fantastiske Schweiz og op gennem Tyskland og Holland om natten.

Den største udfordring med et Interrail pas til hele Europa… hvor skal man tage hen?? 😃

Vi troede først vi skulle sidde op, hele natten igennem, men heldigvis kunne vi slå sæderne ned, dejlig!! 😴

For at komme af med vores sejleudstyr og snuppe vores camping grej, havde vi et stop i Holland hos familien. Herfra bookede vi Eurostar fra Bruxelles Midi til London St. Pancras. Denne billet er inkluderet i Global Interrail, men man skal betale et bookings gebyr.

I London tog vi toget ud til vores venner i Wellingborough, og hvilken super tog oplevelse! First class service, med gratis drikkevarer og mad.

Togene i England har et af Europas højeste service niveauer.

Efter Wellingborough tog vi mod nord til det Skotske højland, wow… Det er klart den bedste måde at se Skotland på. 😮

Train to Kyle, little.jpg

Det er svært at få et godt billed på et kørende tog, men udsigten fejler ikke noget. Dette er taget mellem Inverness og Kyle of Lochalsh, en af verdens flotteste tog rejser.

Vi brugte Bothy’s i Scotland til overnatning, et super system og gratis!! Fungere efter først til mølle princippet. Køb evt ‘The Bothy Bible’ for mere information  og  for at støtte Bothy systemet ser mere her.

Smukke smukke overnatnings steder, og en vandrer tur er jo ikke komplet uden nudler. 😀

The Lookout Bothy, et attraktiv sted at komme. Men vi kom først 😉

Den nordlige del af Isle of Skye og udsigten foran The Lookout Bothy.

Corrour: en lille station ud midt i ingenting, ingen veje, ingen huse, kun natur. Men hvis du nu ikke ville overnatte i telt, kunne man bo i signal tårnet (det glas tårn til højre i billede) noget speciel oplevelse. Og der lå også et vandrerhjem et par km derfra.

Udsigten bag ved stationen.

Endnu en fantastik camp, ud på øen Colonsay.

Colonsay med sine flotte, uberørte strande.

Søen Awe, lige som vi havde forestillet os Skotland.

Ribbelhead viaduct, på den smukke togtur fra Carlisle to Settle, en af Englands flotteste. (Billede – Pinterest)

Hvad vi rigtig godt kan lide omkring det at rejse med tog er, at det er en af det bedste og mest miljøvenlige transport midler. Og Interrail er ikke kun for unge mennesker, alle kan tage på Interrail gennem Europa. Just go and have fun…

Mere information omkring Interrail findes her

Dette eventyr var specielt på mange måder …

Untitled_Panorama1

Elafonisos øen’s sydligere del, Simos strand.

Først –     At rejse sammen med meget erfarne eventyrere, næsten 80 år gamle
Andet –   At rejse på en måde, vi aldrig har prøvet før, denne gang med sejlbåd
Tredje –  Gå på udforske i +3000 år gamle sølvminer i Grækenland
Fjerde –  Dette eventyr tog to timer at planlægge

På toppen af ​​Vulcano, den vulkanske ø nord for Sicilien.

En af de bedste ting, der skete for mig (Lars) var i et skiområde i Val D’isere. Jeg var 25 år gammel og forsøgte at blive skiinstruktør i Frankrig. Jeg stod rigtig godt og sparkede røv, hvis jeg kan sige det om mig selv. Jeg var med i et GS-skiløb og havde den hurtigste tid. Men fandt ud af at den person, der testede løbstrækningen og sat en testtid, var hurtigere end mig og 50 år gammel. Først blev jeg meget skuffet, senere tænkte jeg at der måske var en chance for, at jeg kunne stå lige så godt på ski, når jeg blev 50 år gammel. Og det var en fantastisk tanke!!

Philippe og Lars har det sjovt i mudderet.

Philippe nyder at gå gennem korintkanalen.

DJI_0124

Idhra en smuk ø i Grækenland, uden biler.

Liva og Tiuri svømmede med en havskildpadde, fantastisk oplevelse. Se en film her

Et unik syn, verdens største sejlbåd ved øen Capri, tæt på Napoli i Italien.

Philippe på 79 år 😃 😃😃

Så jeg har altid beundret folk meget ældre end mig selv for at gå derude, nyde livet og have eventyr!! Det giver mig så meget lyst til livet.

Og vores kaptajn, altid på dæk, når der er gang i den.

Øen Procida tæt ved Napoli i Italien.

Derfor var jeg især meget glad for at komme på tur med Jean Jacques (69) og Philippe (79), jeg ønskede at komme tæt på disse ‘ældre’ eventyr. Hvad er deres hemmelighed? Og hvordan forbliver de så unge? Hvis du spørger dem, siger de: “På ydersiden er jeg måske gammel (de er overraskede, da jeg viste dem et billede af sig selv), men inden i er jeg stadig kun 20”.

De siger næsten aldrig, at jeg er for gammel til dette, eller jeg ville ønske jeg var yngre. De tænker ikke på det, de gør det bare!!

Philippe and JJ

Philippe og JJ, Philippe til venstre, Jean Jacques vores kaptajn til højre.

Vi var meget glade for at få muligheden for at lære at sejle en sejlbåd, noget vi kan bruge i fremtiden (… tur rundt om jorden, måske …) Men først og fremmest var det for at se, om vi kunne lide det og dernæst om vi kunne klare det?

Sydligere del af en flotte ø Zakynthos, som også har den vigtigeste havskildpadde strande i Middelhavet.

Besøg af delfiner have vi nogle få gang, altid en dejlig oplevelse. Se dem springer her

Båden der fulgte med os Kalymnos, med Marc og Christine om bord.

Tiuri og Liva lærte hurtigt at håndtere robåden.

Suzi har det sjovt/nervøs med at navigere båden op til øen Poros i Grækenland. (Meget smalt og lavt vand)

DSC_1395 lille

Dolfiner hopper rundt om Kalymnos.

DJI_0020

Kalymnos og Grain de sel 2 på vej mod nye eventyr.

Vi elskede virkelig sejle delen, bare at bruge vinden. Men på grund af den lange afstand, vi har planlagt at sejle, brugte vi desværre også motoren ret meget. Men det at glide hen over havet, bare ved hjælp af vinden uden støj, var lige så fantastisk som vi havde håbet på. Og meget mere luksuriøse end turen i kajak. Det var både godt og ikke så godt.

At rejse på en mere simpelt måde betyder, at man møder mange flere mennesker og at man kommer i tæt kontakt med lokalbefolkningen, som var tilfældet på vores kajak tur fra København til Istanbul. Rejsen med båd – du har alt, du bliver på vandet og at snakke med den lokale fisker for at få råd, er ikke nødvendigt. Også folk står ikke klar med pizza og champagne på stranden, når du ankommer i en båd. 😉

På vores kajak tur fra København til Istanbul, fik vi ind i mellem en stor velkomst: Borgmester, champagne og pizza. 😀

Desværre blev vi alle søsyge under dårlige forhold, og især Lars havde svært ved at  håndterede det. Dette er en smule bekymrende, især hvis vi skal være mange dage på vandet … Men Suzi ville bare sige ¨tag dig nu sammen, er du en sømand eller ej?

Store bølger og op mod 40 knob vind på vores kryds fra Sicilien til Sardinien.

DJI_0072

‘Vores’ båd en Benetau Oceanis 320 og vores kaptain.

DJI_0064

Sjovt at have drone med, men man skulle passe på ikke at lande i vandet. En vandtæt drone kan anbefales! 😃

Vores plan for denne sommer var egentligt bare en uges ferie til Grækenland ned og udforskede minerne omkring Lavrio … men efter at have sendt en mail til Philippe, og omtale Grækenland, var han helt oppe og køre og to timer senere … Havde vi eller han planlagt det hele.

Hele holdet, plus et par ekstra personer, fra venstre mod højre: Vasilis, Marc, Jean Jacques, Tiuri, Philippe, Suzi, Liva, Christine, Stavros, Lars. Vasilis var vores guide i minerne og Stavros har en kajakbutik, Cannibals Kayakhouse i Athen. Han hjalp os på vores kajak tur og vi mødte Vasilis på samme tur.

Vasilis arbejder og finder mineraler.

Hvis nogle syntes det kunne være sjovt at se minerne i Grækenland, kan vi godt hjælpe med kontakten til Vasilis in Lavrio. Send os en mail

Kap Sounio, det sydligeste punkt på det Græske fastlandet.

DJI_0183

Klart vand og rolige omgivelser i maj og juni, tror der er rigtig travlt i juli/august.

På den sidste dag fra Korsika til La Ciotat i Frankrig så vi 7 Finhvaler, helt utroligt. 😮 Se en film her

“Livet er som en æske chokolade, du ved aldrig, hvad du få” – Forrest Gump

20170706170203

Kort lavet af vores kaptajn, Jean Jacques. Viser hele rejsen, alle vores stoppesteder og overnatninger. Lars stod på i Procida, Philippe fløj hjem fra Athen og Suzi og børnene kom med fra Lavrio.

Inspiration til sejlads i Middelhavet:

Tag afsted sammen med Armando Richard Addati, fra Culture-sailing  som organisere sejleture rundt om Sicilien. Men egen båd kan man komme afsted sammen men andre sejle-entusiaster, opleve den fantastiske ø Sicilien og komme tæt på kulturene på øen.

Se mere på https://www.culturesailing.com

Vi holder også foredrag om dette dejlig eventyr, ser mere her, eller book direkte på:

Tajmer Booking & Management, Stig Hansen

Tlf: +45 46 15 37 00

Mail: stig@tajmer.dk

Web: www.tajmer.dk

Sammen med 69 NORD og os har du mulighed for at komme på en rigtig ekspedition i nord Norge. Fra den 22 juli til den 27 juli. Der er kun plads til 10!!

Jeg vil vise jer noget af det flotteste natur i Europa, ha’ det sjovt på vandet, på land og dele ud af vores erfaringer, tricks og røverhistorier.

Det er et fantastisk område tæt ved den lille ø Sommarøy in nord Norge. Mellem fjorde og åben hav. På turen vil vi hoppe fra ø til ø i vores Hobie kajakker, vandrer og udforske de forskellige steder. Turen er baseret på gruppens niveau og henvender sig ikke til folk som forventer en ekstrem udfordring.

Børn ned til 10 år er velkomme, sammen med en voksen i kajakken.

I har kun brug for ‘normalt’ tøj og en sovepose.

For mere information ser her

Jeg glæder mig til at dele dette eventyr med dig! 😀

Prisen er 1500 euro for 6 dage og 5 nætter. Man søger selv for flybillet og transport.

Du kan booke din billet her